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Laboratorio professionale dello specifico SSD I - Canale A

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Laboratory 1st year

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Anno accademico 2017/2018

Codice dell'attività didattica
MSL0280
Docente
Dott. Martina Bertolino (Docente Titolare dell'insegnamento)
Corso di studi
[f007-c303] laurea i^ liv. in infermieristica (abilitante alla professione sanitaria di infermiere) - a cuneo
Anno
1° anno
Tipologia
Di base
Crediti/Valenza
1
SSD dell'attività didattica
MED/45 - scienze infermieristiche generali, cliniche e pediatriche
Modalità di erogazione
Tradizionale
Lingua di insegnamento
Italiano
Modalità di frequenza
Obbligatoria
Tipologia d'esame
Scritto
Prerequisiti
Frequenza lezioni
Oggetto:

Sommario insegnamento

Oggetto:

Obiettivi formativi

  • Sviluppare la capacità di osservazione e di raccolta dati per pianificare in modo personalizzato
  • Analizzare e descrivere una situazione enunciando dati ed elementi salienti
  • Definire i passaggi logici della progettazione finalizzata alla risoluzione di un problema
  • Sviluppare la capacità di risoluzione di un problema di natura assistenziale
  • Costruire un glossario utile alla presa in carico della persona assistita

Training objectives

  • Developing observation and data collection skills in order to plan in a personalized way
  • Analyzing and describing a situation by listing data and main elements
  • Defining the logical organizational steps to solve a problem
  • Developing the ability to solve an assistance problem
  • Building a useful glossary to take care of the assisted person
Oggetto:

Risultati dell'apprendimento attesi

Capacità di applicare conoscenza e comprensione

Gli studenti al termine del corso saranno in grado di dimostrare capacità di applicare conoscenze e di comprendere nei seguenti ambiti:

  • Descrivere la differenza tra vedere, guardare e osservare
  • Guardare e osservare situazioni assistenziali e non, rilevando gli elementi salienti
  • Osservare situazioni con complessità crescente
  • Illustrare la metodologia utile ad analizzare una situazione
  • Rilevare i dati più significativi di un determinato contesto attraverso un'osservazione con metodo
  • Analizzare puntualmente una situazione attraverso l'utilizzo di supporti tecnologici: immagini, spezzoni di film, audiovisivi, etc..
  • Sviluppare la capacità di raccogliere i dati in una situazione a complessità crescente
  • Sviluppare la capacità di sintesi
  • Descrivere e utilizzare metodi e strumenti utili alla presa in carico completa della persona assistita
  • Definire gli aspetti fondamentali alla base di una buona comunicazione con la persona assistita
  • Sperimentarsi nella raccolta dati in relazione a situazioni assistenziali a complessità crescente
  • Utilizzare metodi e strumenti diversificati per la presa in carico della persona
  • Condurre l'esame obiettivo sulla persona con adeguati strumenti e metodi
  • prendere in carico la persona nei contesti di cura mettendo in atto una pinificazione assistenziale personalizzata (definendo problema assistenziale, obiettivi e interventi assistenziali, valutazione)
  • Conoscere ed utilizzare il testo "Diagnosi Infermieristiche: Applicazione alla Pratica Clinica" di L.J. Carpenito-Moyet
  • Costruire un glossario specifico relativo alle situazioni assistenziali identificate
  • Identificare e fornire una definizione dei termini rappresentativi evinti da situazioni assistenziali e non

Knowledge and Understanding

Nursing graduates must demonstrate their knowledge and understanding in the following areas:

-   psycho-social and humanistic sciences for the understanding of the normal and pathological interpersonal dynamics and of the peoples' defense or adaptation reactions to psychic, social uneasiness and physical pain.

Methodology and educational activity, teaching tools suitable to develop the expected outcomes:

-   Introducing classes to the subject;

-   Images and videos, concept maps and charts;

Evaluation tools to verify the expected outcomes:

-   Written and oral exams,  step test cases;

 

The ability to apply knowledge and understanding

Nursing graduates must demonstrate their ability to apply knowledge and understanding in the following  areas:

-  Complement knowledge, abilities and care attitudes to provide safe, effective and evidence based nursing care;

-  Make use of a body of theoretical knowledge that comes from Nursing, from biological, behavioural and social sciences and from other subjects to recognize the patients' needs on the basis of their age and their development levels in the different stages of life;

-  Complement theoretical and practical nursing knowledge with biological, psychological, socio-cultural and humanistic sciences useful to understand people of every age, groups and community;

Methodology and educational activity, teaching tools suitable to develop the expected outcomes:

- Practice exercises

- Videos, images and plans, materials and diagrams

Evaluation tools to verify the expected outcomes:

- Evaluation feed back during the training period (through portfolio, evaluation records and clinical reports on professional practice);

- Objective structured clinical examination in stations.

Autonomy of evaluation

Nursing graduates must demonstrate autonomy of evaluation through the following skills:

- Making decision of care interventions on the basis of the psychosocials and culturals clinical variables

- Take charge of and account for its own actions during the professional practice in accordance with profile, professional ethic, and ethic and legal standards;

Methodology and educational activity, teaching tools suitable to develop the expected outcomes:

-  Guided reading and application

-  Training with experiences supervised by tutors in different contexts and with an ever growing assumption of autonomy and responsibility

-  Debriefing sessions in order to think about and re-elaborate the experiences of professional practice

Evaluation tools to verify the expected outcomes:

-  Evaluation feed back during the training period (through portfolio, evaluation records and clinical reports on professional practice);

-  Objective structured clinical examination in stations.

Communication skills

Nursing graduates should develop the following communication skills:

-  Make use of appropriate communication skills with patients of every age and with their families during the assistential process and /or with other health professionals in a verbal, non verbal and written form.

-  Develop a communication modality useful to support an helping relationship adapted to the main clinical situations and directed to patients and their families.

-  Develop a communication modality useful for educational and formative speeches adressed to individuals, families and groups as well as other professionals (support operators, nursing students, nurses).

-  Make use of appropriate communication modalities within the team in order to manage and help the solution of conflicts resulting from different positions.

Methodology and educational activity, teaching tools suitable to develop the expected outcomes

-  Videos, critical analysis of films, simulations, stories, evidences

-  Discussions of case studies and social paradigmatic situations into subgroups with presentation in plenary sessions

-  Training with experiences supervised by tutors in different contexts with debriefing sessions in order to think about and re-elaborate the social experiences with the users and the equipe.

Learning skills

Nursing graduates should develop the following self-directed learning skills:

- Develop skills of independent learning

- Demonstrate the ability to cultivate doubts and bear the uncertainties that come from study and practice posing to themselves proper and pertinent questions in order to solve them.

- Demonstrate the ability to research continuously self-directed learning opportunities. 

- Demonstrate the ability of self-evaluation of its competencies and outline its development and learning needs.

- Demonstrate collaborative learning skills and abilities of sharing the knowledge within the working team.

- Demonstrate autonomy and competence in looking for the necessary information to solve the problems or professional practice uncertainties selecting critically secondary and primary sources of the  research evidence.

Oggetto:

Modalità di insegnamento

METODI:

  • Lezione frontale
  • Role play
  • Lavori a piccoli gruppi
  • Simulazioni

 STRUMENTI:

  • Materiale proiettato in aula nelle lezioni frontali
  • "Glossario" dei concetti chiave
  • Immagini e audiovisivi
  • Schede didattiche osservazione e raccolta dati
  • Materiale prodotto durante i lavori di gruppo.

Methods:

  • Frontal lesson
  • Role play
  • Works in small groups
  • Simulations

 Tools:

  • Materials projected in classroom during frontal lessons
  • "Glossary" of the main concepts
  • Images and audiovisuals
  • Worksheets, observation and data collection
  • Materials produced during the workshops

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Modalità di verifica dell'apprendimento

  • Osservazioni costanti sulla partecipazione attiva alle lezioni/esercitazioni
  • Valutazione intermedia con verifica scritta
  • Valutazione finale con esame scritto: domande a risposta  multipla, di cui solo una corretta, e aperte 
  • Eventuale approfondimento con esame orale
La valutazione finale sarà espressa con un giudizio di idoneità o non idoneità.Per ottenere l'idoneità sarà necessario raggiungere una positività totale delle prove del 60%

L'esame sarà composto da una prova scritta strutturata di circa 10/15 domande  a risposta multipla di cui solo una corretta. 

Testing methodologies:

  • Permanent examinations on active participation to the lessons/exercise - classes
  • Intermediate evaluation through written test
  • final evaluation with written exam: multiple choice questions, of which only one correct, and open
  • Any depth with oral examination

The final evaluation will be expressed as a judgment of suitability or non idoneità.Per gain fitness will need to achieve a total positive tests by 60%

The exam will consist of a written test organized by 10/15 questions multiple response of which only one correct.

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Programma

I termini professionali più significativi a partire dai contenuti delle discipline infermieristiche: dal significato letterale del termine alla costruzione di una frase significativa in ambito assistenziale

Costruzione di un glossario cartaceo o informatizzato

L'importanza dell'osservazione: guardare, vedere, osservare

Il processo assistenziale

La scheda di accertamento e il modello testa/piedi: modalità di utilizzo e compilazione

L'accertamento: dall'individuazione di domande pertinenti alle modalità di relazione efficace

Dalla raccolta dei dati alla valutazione 

Laboratorio gestuale: preparazione del campo sterile, medicazione della ferita chirurgica, esecuzione del prelievo venoso per emocoltura

  • Descrivere la differenza tra vedere, guardare e osservare
  • Guardare e osservare situazioni assistenziali e non, rilevando gli elementi salienti
  • Osservare situazioni con complessità crescente
  • Illustrare la metodologia utile ad analizzare una situazione
  • Rilevare i dati più significativi di un determinato contesto attraverso un'osservazione con metodo
  • Analizzare puntualmente una situazione attraverso l'utilizzo di supporti tecnologici: immagini, spezzoni di film, audiovisivi, etc..
  • Sviluppare la capacità di raccogliere i dati in una situazione a complessità crescente
  • Sviluppare la capacità di sintesi
  • Descrivere e utilizzare metodi e strumenti utili alla presa in carico completa della persona assistita
  • Definire gli aspetti fondamentali alla base di una buona comunicazione con la persona assistita
  • Sperimentarsi nella raccolta dati simulando situazioni assistenziali
  • Conoscere ed utilizzare il testo "Diagnosi Infermieristiche: Applicazione alla Pratica Clinica" di L.J. Carpenito-Moyet
  • Attribuire un significato al termine glossario
  • Identificare e fornire una definizione dei termini rappresentativi evinti da situazioni assistenziali e non

The most significant professional terms from the content of the nursing disciplines: from the literal meaning of the term to the construction of a meaningful phrase in the realm of social

Construction of a paper or computerized glossary

The importance of observation: look, see, observe

The care process

The card verification and model head / foot: how to use and compilation

The assessment: identification of questions relevant to how effective relationship

From data collection to evaluation

Gestural laboratory: preparation of sterile field dressing the wound, running the venipuncture blood culture

  • Describe the difference between seeing, watching and observing
  • Watch and observe and care situations, noting the salient
  • Observe situations with increasing complexity
  • Illustrate useful methodology to analyze a situation
  • Detect the most significant data of a given context through observation method
  • Punctually analyze a situation through the use of technological support: images, film clips, audiovisual, etc ..
  • Develop the ability to collect data in a situation of increasing complexity
  • Develop the ability to synthesize
  • Describe and use methods and tools to take charge of the patient complete
  • Define the fundamentals behind good communication with the person assisted
  • Experiment in collecting data simulating care situations
  • Know and use the text "Nursing Diagnosis: Application to Clinical Practice" LJ Carpenito-Moyet
  • Assign meaning to the term glossary
  • Identify and provide a definition of terms representative calculation in care situations and not

Testi consigliati e bibliografia

Oggetto:

Saiani L. Brugnolli A. Trattato di Cure Infermieristiche. Idelseen Gnocchi, Roma 2011

Carpenito-Moyet L.J. Diagnosi Infermieristiche Applicazione alla Pratica Clinica. Casa Editrice Ambrosiana,  Milano 2010

Motta P.C. Introduzione alle scienze infermieristiche. Carocci Faber, Roma 2007

Saiani L. Brugnolli A. Trattato di Cure Infermieristiche. Idelseen Gnocchi, Roma 2011

Carpenito-Moyet L.J. Diagnosi Infermieristiche Applicazione alla Pratica Clinica. Casa Editrice Ambrosiana,  Milano 2010

Motta P.C. Introduzione alle scienze infermieristiche. Carocci Faber, Roma 2007



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Ultimo aggiornamento: 22/02/2018 09:24
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